Οι πιο επιτυχημένες εταιρείες αυτή τη στιγμή παγκοσμίως

Επιχειρηματικότητα

19/9/2024 10:39:00 πμ

Η παγκόσμια αγορά μεταβάλλεται συνεχώς και οι απαιτήσεις της αλλάζουν ανά τακτά διαστήματα. Σε αυτό το σκηνικό, η επιτυχία απαιτεί μία αποτελεσματική στρατηγική, καλούς συνεργάτες, καινοτομία, προσαρμοστικότητα και πολλά άλλα χαρακτηριστικά που θα αυξήσουν τα κέρδη και τις αξίες μιας εταιρείας. Ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος και το παράδειγμα των κορυφαίων εταιρειών που θα αναλύσουμε παρακάτω μπορεί να δώσει κίνητρο αλλά και ιδέες σε μικρότερες εταιρείες και επιχειρήσεις ώστε να ξεχωρίσουν. Κοινό χαρακτηριστικό των περισσότερων εταιρειών που βρίσκονται στις λίστες που ακολουθούν και κατάφεραν να ξεχωρίσουν είναι πως δεν φοβούνται να καινοτομήσουν, να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες και να αναπτύξουν δυνατές συνεργασίες.

Στο άρθρο που ακολουθεί, θα εξετάσουμε τι κάνει μια εταιρεία επιτυχημένη, τον ρόλο της καινοτομίας και της βιωσιμότητας, την κατάταξη των κορυφαίων εταιρειών με βάση την αξία τους, τις πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες εταιρείες για το 2024 και την πιο επιτυχημένη εταιρεία ανά κατηγορία.

Τι κάνει μία εταιρεία επιτυχημένη στην παγκόσμια αγορά;

Η επιτυχία μιας εταιρείας στην παγκόσμια αγορά εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Ο βασικός δείκτης επιτυχίας είναι η οικονομική απόδοση, που περιλαμβάνει την κεφαλαιοποίηση, τα έσοδα και την κερδοφορία της εταιρείας. Για παράδειγμα, το 2023, οι συνολικές ετήσιες πωλήσεις της Apple έφτασαν τα 394 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ η κεφαλαιοποίησή της ξεπέρασε τα 2,5 τρισεκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, η επιτυχία δεν έχει να κάνει μόνο με τα οικονομικά στοιχεία. Εξίσου σημαντικοί παράγοντες είναι η φήμη της εταιρείας, η ποιότητα των προϊόντων ή υπηρεσιών της, η αφοσίωση των πελατών, η ικανότητα προσαρμογής στις αλλαγές της αγοράς, η καινοτομία και η αποτελεσματική διαχείριση των πόρων. Εστιάζοντας στην ικανότητα προσαρμογής, στη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, η Amazon διεύρυνε τις δραστηριότητές της στο ηλεκτρονικό εμπόριο, με τα έσοδά της να φτάνουν τα 469 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021.

Για την κατάταξη των κορυφαίων εταιρειών με βάση την αξία τους, λαμβάνονται υπόψη ορισμένα βασικά κριτήρια που αντικατοπτρίζουν την οικονομική ισχύ στην παγκόσμια αγορά. Πρώτον, η χρηματιστηριακή αξία, η οποία προσδιορίζεται από την κεφαλαιοποίηση της αγοράς και αποτελεί έναν από τους πιο άμεσους δείκτες της συνολικής αξίας μιας εταιρείας. Επιπλέον, τα ετήσια έσοδα και η κερδοφορία αντικατοπτρίζουν την ικανότητα της εταιρείας να παράγει κέρδη και να διατηρεί τη χρηματοοικονομική της σταθερότητα. Ο ρυθμός ανάπτυξης, ο οποίος αναφέρεται στην αύξηση της αξίας μιας εταιρείας με την πάροδο του χρόνου δείχνει την ικανότητα της εταιρείας να αναπτύσσεται και να προσαρμόζεται στις εξελίξεις της αγοράς. Εξίσου σημαντικά είναι τα κριτήρια που σχετίζονται με την καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες, καθώς επιτρέπουν στις εταιρείες να διατηρούν και να αυξάνουν την αξία τους σε έναν κόσμο που αλλάζει επηρεάζοντας κάθε τομέα. Η παγκόσμια παρουσία και επίδραση της εταιρείας, η φήμη και η εταιρική ταυτότητα παίζουν επίσης καθοριστικό ρόλο, καθώς επηρεάζουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών και των καταναλωτών. Τέλος, η προσαρμοστικότητα και η ανθεκτικότητα σε περιόδους κρίσης και η στρατηγική προσέγγιση στη βιωσιμότητα, προσθέτουν μακροπρόθεσμη αξία στις εταιρείες, με την έννοια ότι μπορούν να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες και τις μεταβολές της αγοράς.

Ο ρόλος της καινοτομίας και της βιωσιμότητας

Ο ρόλος της καινοτομίας και της βιωσιμότητας αποδεικνύεται καίριας σημασίας στην επιτυχία των επιχειρήσεων, καθώς αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα τους. Ξεκινώντας με την καινοτομία, σχετίζεται άμεσα με την ανάπτυξη νέων προϊόντων, υπηρεσιών και στρατηγικών που διαφοροποιούν την εταιρεία από τους ανταγωνιστές της και διερευνούν το καταναλωτικό κοινό στο οποίο απευθύνεται. Καινοτομία με απλά λόγια σημαίνει να μην ακολουθείς τις τάσεις αλλά να τις ορίζεις, όπως δηλαδή κάνουν πολλές από τις εταιρείες που ακολουθούν. Όσο για τη βιωσιμότητα, τόσο οι επενδυτές, όσο και οι αρχές, επικροτούν ή επιβάλουν την οικολογική συνείδηση και την κοινωνική ευθύνη των εταιρειών, οι οποίες δεν αρκεί να καινοτομούν αλλά οφείλουν να έχουν και συγκεκριμένες αξίες που σχετίζονται με το περιβάλλον και τα δικαιώματα. Η Tesla, για παράδειγμα, που παράγει ηλεκτρικά οχήματα, αύξησε την αξία της, φτάνοντας σε κεφαλαιοποίηση άνω των 700 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το 2023. Όλα αυτά δείχνουν πως μία εταιρεία σήμερα δεν κρίνεται μόνο από τα κέρδη της αλλά και τις επιλογές της. 

Η κατάταξη των κορυφαίων εταιρειών με βάση την αξία τους

1. Apple - $516,6 δισεκατομμύρια (+73,6%)

Η Apple είναι η κορυφαία εταιρεία στον κόσμο, με αξία που ξεπερνά τα 516 δισεκατομμύρια δολάρια. Ιδρύθηκε το 1976 από τον Steve Jobs, τον Steve Wozniak και τον Ronald Wayne, και σήμερα, έχει εξελιχθεί σε έναν παγκόσμιο ηγέτη στην τεχνολογία, με καινοτόμα προϊόντα όπως το iPhone, το iPad και το MacBook. 

2. Microsoft - $340,4 δισεκατομμύρια (+77,7%)

Η Microsoft, ιδρυθείσα το 1975 από τον Bill Gates και τον Paul Allen, είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο. Με αξία 340,4 δισεκατομμύρια δολάρια, η εταιρεία είναι γνωστή για το λειτουργικό σύστημα Windows, το Microsoft Office και το Azure.

3. Google - $333,4 δισεκατομμύρια (+18,5%)

Η Google, θυγατρική της Alphabet Inc., είναι η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης στον κόσμο. Ιδρύθηκε το 1998 από τους Larry Page και Sergey Brin. Η Google έχει επεκταθεί σε τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη, τα αυτόνομα οχήματα και οι υπηρεσίες cloud. 

4. Amazon - $308,9 δισεκατομμύρια (+3,2%)

Η Amazon, που ιδρύθηκε το 1994 από τον Jeff Bezos, ξεκίνησε ως διαδικτυακό βιβλιοπωλείο και έχει εξελιχθεί σε έναν παγκόσμιο γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου και των υπηρεσιών cloud, ενώ η εταιρεία συνεχίζει να επεκτείνεται σε τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η λιανική πώληση και η ψυχαγωγία.

5. Samsung Group - $99,4 δισεκατομμύρια (-0,3%)

Η Samsung, που ιδρύθηκε το 1938 στη Νότια Κορέα, είναι ένας παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα της τεχνολογίας, με κύρια προϊόντα τις τηλεοράσεις, τα smartphones και τις ημιαγωγούς. Παρά τη μικρή πτώση στην αξία της, παραμένει μια από τις πιο ισχυρές εταιρείες στον κόσμο, χάρη στην καινοτομία και την ισχυρή θέση της στην αγορά ηλεκτρονικών ειδών.

6. Walmart - $96,8 δισεκατομμύρια (-14,9%)

Η Walmart, ιδρυθείσα το 1962 από τον Sam Walton, είναι η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης στον κόσμο. Παρά τη μείωση της αξίας της, η Walmart παραμένει ηγέτης στον τομέα της λιανικής.

7. TikTok/Douyin - $84,2 δισεκατομμύρια (+28,2%)

Το TikTok, ανήκει στην κινεζική εταιρεία ByteDance, και είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο. Ιδρύθηκε το 2016 και έγινε γρήγορα δημοφιλές, με την αξία του να έχει αυξηθεί κατά 28,2%, φτάνοντας τα 84,2 δισεκατομμύρια δολάρια.

8. Facebook - $75,7 δισεκατομμύρια (+28,4%)

Το Facebook, τώρα γνωστό ως Meta Platforms, είναι το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο στον κόσμο. Ιδρύθηκε το 2004 από τον Mark Zuckerberg και μια ομάδα φίλων του στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ. Μετά την πρόσφατη μετονομασία της σε Meta, η εταιρεία επικεντρώνεται στην ανάπτυξη του μετασύμπαντος (metaverse), σημειώνοντας σημαντική αύξηση στην αξία της.

9. Deutsche Telekom - $73,3 δισεκατομμύρια (+16,5%)

Η Deutsche Telekom είναι η μεγαλύτερη εταιρεία τηλεπικοινωνιών στη Γερμανία και μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1995 και έχει επεκταθεί παγκοσμίως, προσφέροντας ευρεία γκάμα υπηρεσιών κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, καθώς και internet. 

10. ICBC - $71,8 δισεκατομμύρια (+3,3%)

Η Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) είναι η μεγαλύτερη τράπεζα στον κόσμο. Ιδρύθηκε το 1984 και παρέχει μια πλήρη γκάμα χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, εξυπηρετώντας εκατομμύρια πελάτες στην Κίνα και σε άλλες χώρες. 

Οι πιο γρήγορα αναπτυσσόμενες εταιρείες για το 2024

1. Nvidia: +162,9%

Η Nvidia, γνωστή για τις καινοτόμες τεχνολογίες γραφικών και την πρωτοπορία στην τεχνητή νοημοσύνη, σημείωσε αύξηση στην αξία της κατά 162,9%. Το τελευταίο έτος, η ζήτηση για τις λύσεις AI της Nvidia έχει εκτοξευθεί, κάτι που την ανέβασε 87 θέσεις στην κατάταξη.

2. CATL: +29,4%

Η Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), ιδρύθηκε το 2011 στην Κίνα και είναι ηγέτης στην κατασκευή μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα. Η αύξηση της αξίας της κατά 29,4% οφείλεται στην αυξανόμενη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα και την επένδυση της εταιρείας στην ανάπτυξη τεχνολογιών αποθήκευσης ενέργειας. 

3. Humana: +27,1%

Η Humana, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες υγειονομικής περίθαλψης στις ΗΠΑ, παρουσίασε αύξηση 27,1% στην αξία της. Η επιτυχία της το 2024 αντανακλά την αυξανόμενη ανάγκη για αξιόπιστες υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης και τη στρατηγική της Humana να επεκτείνει τις υπηρεσίες της σε νέες αγορές.

4. Hyundai Group: +35,6%

Η Hyundai, η οποία ιδρύθηκε το 1947 στη Νότια Κορέα, είναι μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο. Το 2024, σημείωσε αύξηση 35,6% στην αξία της που συνδέεται με τις επενδύσεις της εταιρείας στην ανάπτυξη ηλεκτρικών και υδρογονοκίνητων οχημάτων, καθώς και στην επέκταση της στην αγορά αυτόνομων οχημάτων.

5. Chanel: +34,5%

Η Chanel, ο διάσημος γαλλικός οίκος μόδας, γνωστός για τα πολυτελή του προϊόντα, κατέγραψε αύξηση 34,5% στην αξία της και ανέβηκε 25 θέσεις στην κατάταξη. Ο λόγος φαίνεται αν είναι η συνεχής καινοτομία και οι έξυπνες στρατηγικές μάρκετινγκ.

Η πιο επιτυχημένη εταιρεία ανά κατηγορία

Στην κατηγορία της ένδυσης, η Nike, που ιδρύθηκε το 1964 ως Blue Ribbon Sports και μετονομάστηκε σε Nike το 1971, διακρίνεται για την παραγωγή αθλητικών ειδών υψηλής ποιότητας. Παράλληλα, η Zara, μέλος του ομίλου Inditex, έχει αναδειχθεί σε ηγέτη του fast fashion, με την ικανότητά της να παρακολουθεί και να αντιδρά άμεσα στις τάσεις της αγοράς, ενώ η αξία της έχει αυξηθεί κατά 47%. Η Lululemon, ιδρυθείσα το 1998, έχει καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών μέσω της καινοτόμου προσέγγισής της στον σχεδιασμό αθλητικών ενδυμάτων, σημειώνοντας αύξηση 24% στην αξία της.

Στην κατηγορία Luxury, η Louis Vuitton, με ιστορία που ξεκινά από το 1854, αναγνωρίζεται ως ηγέτης στην πολυτελή μόδα, με εκλεπτυσμένα προϊόντα και αξία που ανέρχεται στα 130 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Hermès, με έτος ίδρυσης το 1837, διακρίνεται για τα χειροποίητα προϊόντα υψηλής ποιότητας και έχει καταφέρει να αυξήσει την αξία της κατά 23%, ενισχύοντας την παρουσία της σε σημαντικές αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα. Στην κατηγορία Media & Entertainment, το Netflix αποτελεί παγκόσμιο ηγέτη της streaming υπηρεσίας, σημειώνοντας αύξηση της αξίας του κατά 51%, με συνδρομητές σε όλο τον κόσμο. Στην κατηγορία της Λιανικής, η Amazon συνεχίζει να κυριαρχεί, με την αξία της να φτάνει τα 308,9 δισεκατομμύρια δολάρια, χάρη στην καινοτομία στην προσβασιμότητα των προϊόντων και την ικανότητά της να προσαρμόζεται στις καταναλωτικές συνήθειες.